Thursday, December 3, 2009

majukah saya?

Baru balik melawat blog-blog, nampak banyak kemajuan dan banyak pandangan. Bloger yang memberi nasihat yang baik berdasarkan al Quran, ada yang memberi maklumat samaada politik, perjalanan mereka keluar negara dan banyak lagi apa yang dikatakan teknologi maklumat ini. Melihat pencapaian mereka jauh kehadapan ternyata cabaran ini terlalu berat bagi saya untuk mengejarnya. Saya akan cuba sedaya upaya untuk kehadapan kalau tidak pon betol-betol dibelakang mereka seperti memandu kereta mengekori kereta depan, jaraknya pasti dekat dan kelajuannya juga menjadi kelajuan kita.

Melihat pelbagai pendapat mengenai isu semasa yang dilemparkan oleh penulis-penulis blog dapat memberi satu pelajaran. Saya belom berani komen lagi perkara-perkara sebegitu, umpakan orang yang menuruni lurah tersangat laju,sekiranya brek kejut melambong agaknya,tetapi sekiranya lajak payah nak canggah naik balik. Pasal kata mengata ni usah kiralah, pasal kata yang benar, disuruh nabi,tetapi pendapat bukannya kata-kata, bermakna kadang-kadang tersasar jauh.

Bagi saya ,saya suka melihat diri sendiri dibandingkan dengan kenyataan benar yang patut dicontohi,kalau tidak benar bagaimana kita nak mesahihkannya. Saya mengambil pendirian ini bagi membantu massage yang dilontarkan itu bukan semata-mata tulisan, kemudian diperbahaskan dengan memberi pendapat yang digambarkan buruk dan sebagainya. Apa yang patut dilakukan penulis itu mestilah bersifat sama diblognya atau diluarnya. Sebagai contoh menjerit dihadapan TV menonton bola atau sebagainya ia semata-mata hiburan sahaja. Kalau ia merupakan penerangan ugama, mempertajamkan lagi ingatan kita untuk lebeh bersemangat yang kita tahu dah, maka tidaklah bermakna sekiranya amalan dari penghayatan tersebut tidak dilakukan.

Individu muslim maju kerana kitab Allah. Tetapi fikirkan kemajuan apa yang ada pada kita selain berkata benar menyelar orang lain,sepatutnya kita maju hingga tiada ruang untuk orang lain mencelah. ......ini pon kebenaran dan sangat pahit menyampaikannya.

No comments: